ایموریت IMORIT

 این  یک متن تست1می باشد   این  یک متن تست1می باشد 

وظایف مشترک طراحان UI/UX

وظایف مشترک طراحان UI/UX

طراحان UI/UX در ساخت و طراحی یک سایت، نقش کلیدی را ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که یکی از دلایل مهم موفقیت یا شکست شما در پروژه، بسته به طراحان UI/UX است.

این طراحان با زیبا سازی نمای ظاهری سایت تاثیر گذاری فوق‌العاده‌ای در روند رابط کاربری خواهند گذاشت. همچنین این طراحان با نیازسنجی کاربران، بهترین تجربه کاربری را برای استفاده ‌کنندگان محصول رقم می‌زنند. طراحان نیاز به دانستن چگونگی کار با ابزارهای طراحی وایرفریم را دارند تا از نتایج عالی برخوردار شوند.

قبل از اینکه به وجه مشترک بین این دو تیم اشاره کنیم، مستلزم به دانستن وظایف هر کدام از تیم‌های طراح هستید.

طراح UI

یک طراح رابط کاربری تمام عناصر یک پروسه را تکمیل می‌کند که می‌تواند شامل گیم یا سایت و اپلیکیشن باشد. این محققان با کامل کردن جزئیات بصری یک طرح در ناوبری و پیمایش یک سایت بسیار تاثیرگذار خواهند بود. این طرح‌های بصری در نهایت کاربران را به خواسته‌شان می‌رساند. اما این افراد برای درک بهتر چالش طراحی، با استفاده از بازخوردها، تصمیماتی را در طراحی جدید اعمال می‌کنند و در محصول پیاده‌سازی می‌کنند.

یک طراح UI چه وظایفی بر عهده دارد:

  • پیاده‌سازی طرح‌های گرافیکی
  • ساخت مراحل ناوبری
  • استفاده از رنگ‌بندی
  • استفاده از آیکون‌ها
  • استفاده از استوری بردها و فیلم‌نامه‌های مصور
  • جدول بندی
  • استفاده از تصاویر
  • به کارگیری فونت

طراح UX

یک محقق تجربه رابط کاربری پیمایش درون سایت را تسهیل می‌دهد و با به کارگیری بازخوردها یک محصول قابل درک‌تر را به کاربر ارائه می‌دهد. این طراحان تمام جوانب بهبود یک فرآیند را نظارت و پشتیبانی می‌کند. اهداف مهم طراح UX، گنجاندن عملکرد، طراحی، قابلیت استفاده، بازاریابی و برند تجاری است که در دستور کارشان قرار دارد و باعث کنترل تعامل کاربر با محصول می‌شوند.

طراحان UX وظایف زیادی را دارند، اما مهمترین وظایف این طراحان را می‌توانید در موارد زیر مشاهده کنید:

  • درک نیاز کاربر
  • تعامل با مدیران محصول
  • ارزیابی و تحلیل دیتاهای بازخورد
  • تحلیل نقشه‌های تاریک
  • ساخت منو
  • دکمه‌های پیمایش
  • ساخت نوار جستجو

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربر مکمل یکدیگرند

همه‌ی ما در استفاده از سایت‌ها و محصولات دیجیتال سایت‌هایی را می‌پسندیم که در آن به هر دو عنصر زیبایی و کارآمدی آن توجه شده باشد. برای مثال سایتی که روی زیبایی خود بسیار کار کرده باشد اما به صورتی کار نکرده باشد که ما کاربران به راحتی بتوانیم از آن استفاده کنیم برای ما سودمند واقع نشده است. بنابراین در نهایت ما ترجیح به ترک این سایت خواهیم داد.

همچنین تصور کنید یک سایت به طرز عجیبی روی تعاملات کاربر کار کرده باشد و به خوبی بتواند نیاز آن را برطرف کند اما روی زیبایی خود کار نکرده باشد. در این صورت کاربر از این عدم زیبایی خسته شده و ممکن است عدم استفاده از این سایت را انتخاب کند.

 مطابق با صحبت‌های بالا دریافتیم برای اینکه یک سایت از هر صورت کاربر پسند باشد باید هم روی زیبایی ظاهر و هم روی کارآمد بودن آن کار کند. بنابراین هم UI که روی زیبایی ظاهر کار می‌کند و هم UX که روی تعاملات کاربر کار می‌کند برای طراحی یک سایت یا محصول دیجیتال ضروری هستند.

به بیانی دیگر هم تجربه کاربری و هم رابط کاربری باید در جهت هم انجام شوند و این دو عنصر کامل کننده‌ی یکدیگراند.

 بکار گیری همزمان رابط کاربری و تجربه کاربری است که سبب می‌شود یک کاربر از یک محصول رضایت کامل داشته باشد.

وجه مشترک بین طراحان UX و طراحان UI

طراحان UI نمای کلی یک محصول را می‌سازند و طراح UX بر درست کار کردن محصول نظارت می‌کند. اما با این همه تفاوتی که در ابتدای متن ذکر کردیم، این طراحان هدف‌های مشترکی را دارا هستند که در مراحل کاری هم، این اشتراکات مشهود است که شامل چند فاکتور می‌شود.

1. تحقیق

تحقیقات روش‌های مختلفی را در بر می‌گیرند که می‌تواند به صورت مصاحبه، نظرسنجی و آزمایش‌های کاربر محور تقسیم شود. این محققان با جمع‌آوری بازخوردها و دیتاها، چالش‌های طراحی هر بخش را درک کرده و روند توسعه محصول را در نظر می‌گیرند. این افراد در نهایت تجربه و تعامل مفید و رضایت ‌بخشی را برای کاربران می‌سازند.

2. طراحی

طراحی را می‌توان مرحله دوم در نظر گرفت، چرا که شما نیازهای کاربر را درک کرده و طراحی را کاربر محور در نظر می‌گیرید. طراحان UI ظاهر را برای ایجاد احساس بهتر برای کاربر، آراسته می‌کنند و به نوعی کاربر را شیفته طراحی می‌کنند. اما طراحان UX به دنبال ارزیابی ارتباط کاربران با محصول هستند.

این طراحان در نهایت با ایجاد طرح‌های کاربردی و مفهومی کاربر را به تعامل بیشتر دعوت می‌کنند. این طراحی‌ها می‌تواند شامل وایرفریم‌ها و طرح‌های رنگی باشد، هچنین این طراحان باید به دانستن تکنیک‌ها و اصول طراحی مانند کنتراست، تضاد و… مسلط باشند.

3. آزمایش

برای این ‌که بدانید نیازهای کاربر را به درستی شناخته‌اید و محصولتان کاربر محور است. آزمایش‌ها و تست‌های کاربر می‌تواند نقاط مثبت و منفی طراحی شما را بشناسد و تغییرات مثبت را در جهت توسعه تعامل کاربر با محصول اعمال کند. آزمایش‌ها کاملا کاربر محور هستند و می‌تواند به صورت تست مرتب‌سازی کارت یا موارد دیگر تست صورت بگیرد. طراحان پس از جمع‌آوری دیتاها، پروسه توسعه محصول را در دستور کار قرار می‌دهند.

4. ارزیابی و تحلیل

ارزیابی برای هر کدام از تیم‌های طراحی امری حیاتی است، چرا که پس از دریافت بازخوردها و جمع‌آوری دیتاها، نیاز به تجزیه و تحلیل دارید. ارزیابی می‌تواند برای هر تیم متفاوت باشد اما هدف نهایی یکی است. می‌توان این هدف را رسیدن به راه توسعه و بهبود محصول دانست. حال می‌تواند تحلیل نقشه‌های پیموده شده، منو بندی‌ها و شناخت رنگ‌ها و طرح‌های مورد پسند کاربر باشد.

5. ارتباط

طراحان UI/UX می‌توانند به صورت مختصر و مفید با کاربران ارتباط برقرار کنند، که می‌تواند به صورت لوگوها، بنرها، متون و عناوین بصری باشد. این ارتباط راحت یک امر ضروری برای موفقیت در پروژه است که توسعه دهندگان، مدیران محصول مستلزم به رعایت این نکات هستند. این ارتباط باعث تعامل بیشتر کاربر با محصول شما می‌شود همچنین شما بهتر کاربر را درک خواهید کرد.

6. یادگیری و رشد

تکنولوژی دائم در حال تغییر است و عقب ماندن از این مسائل می‌تواند زنگ خطری برای طراحان باشد. طراحان و محققان نیاز به یادگیری و رشد مداوم در این زمینه را دارند تا فناوری‌ها را بهتر درک کرده و محصولاتی با کیفیت، در خور مُد روز تولید کنند. بنابراین باید همیشه مطالعه، سمینار، دوره‌های آموزشی و تجربه و هم فکری با بقیه طراحان و همتایان را داشته باشند.

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که روش کار هر یک از این تیم‌ها متفاوت است  و هر کدام بر روی زمینه‌ای مجزا فعالیت می‌کنند. اما هدف و تمرکز طراحان UI/UX، ایجاد رضایت بیشتر برای کاربران است تا آن‌ها را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.

مقالات مرتبط

اسکرول به بالا